WORKS

CONTACT

ŠKÓTSKO / SCOTLAND

2018

Prvý impulz na cestu do Škótska prišiel jedného dňa po príchode z práce od priateľky, Mel. „Videla som pekné fotky zo Škótska, poďme tam“  a mňa netreba presviedčať pokiaľ ide o cestovanie skrz takúto krásnu krajinu. Ani sme sa nenazdali a mali sme kúpené letenky. Nasledovali ale 4 nekonečné mesiace do odletu ktoré sme aspoň efektívne využili na šetrenie a plánovanie cesty. Už hotový 14- dňový plán spod mojej ruky prekvital dokonalosťou ale bolo mi jasné, že nie všetko naplánuješ a nie všetko sa dá predvídať keď ideš do neznáma, o čom sme sa presvedčili hneď prvý deň. Let z Katovíc nás o 00:30 dopravil na edinburské letisko. Zarezervované auto na 14 dní nás však malo čakať najskôr o 8:30. Naivná vidina prespania na letisku a jeho personál nám po biednej hodine mikrospánkov už nedali oka zažmúriť. Prebdená noc sa na nás výrazne podpísala počas celého nasledujúceho dňa. Asi najhoršie to vplývalo na počiatočné šoférovanie, obzvlášť keď si v cudzej krajine, kde sú pravidlá cestnej premávky akoby zrkadlovo obrátené. Vtedy má aj vyspatá, stredoeurópska hlava problém zvyknúť si na britský model cestnej premávky. Tváriť sa pri prevzatí auta čo najviac fresh a vyraziť smerom na Glasgow. Taký bol plán. Vyrážame. V očiach stroboskop a nemotorná ľavá ruka na páke. Prvá zastávka, kde sme mali možnosť trochu predýchať situáciu a škótsky krst ohňom v podobe malého incidentu so spätným zrkadlom, bol na móle s výhľadom na Forth Rail Bridge. Po nie jednoduchom štarte sme ale dorazili do Glasgowu, kde sme sa zresetovali a po blaženom spánku sme ráno pokračovali v ceste. Každý deň nové miesta a zážitky. Nevynechali sme ostrovy Mull, Staffa a Skye, rôzne škótske mestá, kopce, národné parky, hrady, zámky, pláže, múzeá, galérie a mnoho ďalších perfektných miest. Nedá mi spomedzi nich nespomenúť návštevu a exkurziu po liehovare Glenfiddich, kde sa to samozrejme nezaobišlo bez ochutnávky výberových, 15 ročných single malt whisky. Len ťažko by bolo v pár vetách opísať celú púť a snažiť sa preniesť emócie z tohto dobrodružstva do textu. O trase viac vypovedá nižšie uvedená mapa, ktorá zobrazuje kľúčové miesta vychádzajúce z kolekcie fotiek, spôsoby dopravy, nocovania a samozrejme trajektórie našej výpravy, farebne rozlíšené do jednotlivých dňoch. O niečo viac výpovedné sú ale samotné fotografie rozdelené do troch častí a predovšetkým VIDEO.